4/12/2008

אולם הסנאט, מגדל אשכול, קומה 29, 12:00

 

ד"ר רותי גרטווגן, לימודים ביזנטיים ולימודי יוון המודרנית, אוניברסיטת חיפה

 

הסכנות הכרוכות בהפלגה בים וצמיחת פולחן הקדושים הימיים: הבתולה לעומת ניקולס הקדוש

 

 

 

הים היה 'טריטוריה בלתי ידועה ונעלמת' לגורם האנושי, המורגל מעצם טבעו לחיים על פני היבשה. היוצא להפלגה הימית, הימאי ו'הנוסע' כאחד, לא ידע אם יגיע ליעדו או יחזור לביתו בשלום משום הסכנות הרבות: סערות ולהפך ירידת הרוח וכתוצאה מכך, חוסר ההתקדמות בהפלגה; התקפות של  פירטים וקורסארים או התקלות אקראית לאירועים של קרבות ימיים. בעתות מצוקה שכאלה שוועו המפליגים לעזרת שמיים ובעולם הנוצרי, לקדושים הימיים. להוציא את הקדושים/פטרונים של כל עיר, התפתחו בימי הביניים בהפרשי זמן ניכרים ובשני קצוות שונים של הים התיכון שני פולחנות 'אוניברסליים' שיוחדו ל'קדושה ימית'. הפולחן האחד היה של ניקולס הקדוש שהתפתח לאורך החוף האיגיאי של אסיה הקטנה בים התיכון המזרחי והשני, פולחן מריה הקדושה של הים, שהתפתח בממלכת ארגון במערב הים התיכון המערבי.

 

שתי מטרות עקריות להרצאה זו:

1.      הצגת החיים על כלי השייט על פי עדויותיהם של המפליגים בין המאות ה- 12 לסוף ה- 15, לאור הסכנות  השונות בהם נתקלו בזמן ההפלגה

2.      התפתחות פולחן שני הקדושים הימיים האוניברסליים: ניקולס הקדוש והבתולה והתפשטות הפולחנות במרחב הים-תיכוני ומחוצה לו.

 

 

ביבליוגרפיה:

1. Ruthy Gertwagen, “The Emergence of the Cult of the virgin Mary as the Patron saint of Seafarers” in Journal of Mediterranean Studies, volume 16, Number 1/2, 2006, 149-162, Issue Editors: Carmel Vassallo & Ruthy Gertwagen

2. אילדפונסו פלקונס, הקתדרלה ליד הים, מספרדית רינת שניידובר, כנרת, זמורה-ביתן, 2008

 

Back to program