אוניברסיטת חיפה

בית הספר להיסטוריה

האגודה ללימודי ימי הביניים והרנסאנס

 

University of Haifa, School of History

Medieval-Renaissance Studies Association

 

5 ביוני 2014

אודיטוריום הספריה, האגף החדש, חדר 146

 

נתן רון, אוניברסיטת חיפה

רטוריקה של שלום ומלחמה ברנסאנס: עיון מחודש בכתביהם של דזידריוס אראסמוס וחואן לואיס ויווס

 

חואן לואיס ויוס, ההומאניסט הספרדי ממוצא יהודי, טופח על ידי אראסמוס, נסיך ההומאניסטים, והושפע ממנו רבות. ויוס נשאר קרוב ברוחו הנוצרית והלמדנית לאראסמוס, אך גם פיתח יסודות של תפיסת עולם משלו, מורכבת ומודרנית במובנים רבים. ניתן לאמר כי לכל הפחות בתחום החינוך ובתחום הרווחה, כלומר בפיתוח תפיסה על פיה למדינה יש מחויבות לפעול בתחומים הללו, הוא הקדים את זמנו ועלה על מורו. מתוך כתביו על החינוך ניתן ללמוד גם על יחסו ללמדנות הערבית, למלומדים ערבים ולאיבן רושד באופן מיוחד. מהתייחסותו לתורכים ניתן לגזור את תפיסת השלום שלו. היא אינה שונה מהותית מזאת של אראסמוס. מדובר בשלום נוצרי, בעצם concordia, אחדות לבבות נוצרית. ויוס רצה במלחמה נגד התורכים ובשלום בין הנוצרים. באשר למלחמה בתורכים הוא החזיק בעמדה לוחמנית, והרטוריקה התורכופובית שלו חריפה יותר מזו של אראסמוס. ויוס חשש עד מאד מכיבוש תורכי של אירופה הנוצרית. הוא הציע מפלט למקרה כזה - העולם החדש. בניגוד לכך, האפשרות שאירופה תיפול לידי התורכים לא קיימת אצל אראסמוס. הוא גם לא התייחס כמעט בכלל לעולם החדש. ויוס גינה בחריפות, אם כי בקיצור רב, את התנהגות הכובשים הספרדים ואת הרס האינדיאנים באמריקה. אראסמוס בחר לשתוק, לא רק בנושא הזה. Erasmus ex Vive - מתוך ההשוואה בין ויוס לאראסמוס, אני למד על אראסמוס מה שלא הייתי יכול ללמוד בכל דרך אחרת.

 

 

  Back to program