אוניברסיטת חיפה

בית הספר להיסטוריה

האגודה ללימודי ימי הביניים והרנסאנס

 

University of Haifa, School of History

Medieval-Renaissance Studies Association

 

13 במרס 2014

אודיטוריום הספריה החדשה, 146

 

אלון שב, אוניברסיטת חיפה

קונטרפונקט ופרספקטיבה: סיפורה של נקודה נעלמת בהיסטוריה של הרעיונות

 

ההרצאה סוקרת קווי דמיון בין שתי סוגות אמנותיות של המאות ה-16 וה-17: מוסיקה רב-קולית להרכבי ויולים מאנגליה, וציורי ארכיטקטורת-פנים של כנסיות וארמונות בהולנד.

הויול (אב-קדום של הצ'לו ושל הקונטרבאס) היה כלי נגינה פופולארי באנגליה (בימי אליזבת ה-I וג'יימס ה-I) בקרב אצילים וסוחרים עשירים, שנהגו לנגן בויולים בגדלים שונים בשעות הפנאי יחד עם חבריהם ובני משפחותיהם בצוותא (ב-Consort). בהרבה מקרים היו ההרכבים מבצעים יצירות קלות לביצוע שנכתבו במיוחד עבורם על-ידי מלחין שהועסק על-ידי הבית לצרכי הוראת מוסיקה ונגינה באופן שוטף. על אף שהיו קלות לביצוע, לא היו קלות להאזנה או לניתוח: עבור המלחינים היוו יצירות "פרטיות" שכאלה פלטפורמה נוחה להפגנת שליטתם הטכנית בהלחנה, יותר מיצירות שזכו לתהודה פומבית רבה יותר.

באותה העת בארצות השפלה התפתח "ציור הז'אנר" ההולנדי. לצד ציורי מוסר, סצינות ביתיות, נוף ימי, ופורטרטים – פיתחו מספר ציירים את סוגת ציורי ארכיטקטורת-פנים של כנסיות ושל ארמונות. ציורים אלו, שימשו לכאורה כהצהרה דתית מצד המזמין, והכנסיות שצוירו בהן הפכו תחת ידו של הצייר לקתוליות או לפרוטסטנטיות (בהתאם לבקשת הלקוח). אך יותר מכל היוו ציורים אלו הפגנת כוח טכנית של הצייר ובעזרתם הדגים את שליטתו בפרספקטיבה וביצירת אשליות אופטיות. אמנם, לעיתים היבטים טכניים אלו היו כה מהותיים לציור עד שהמבנה שלכאורה צוייר בו היה פרי-דמיונו של הצייר ונועד רק כדי להדגים את יכולתו.

הרצאתי תעמוד על קווי הדמיון בין הסוגות בהיבטים של רב-השכבתיות של המסר; הגישה האקלקטית לנושאים (מוסיקליים או איקונוגרפיים); קשר בין תיאוריה ופרקטיקה; התייחסותם של הז'אנרים למושג ה"פנטסיה"; והקושי של זרמים רומנטיים בחקר המוסיקה והאמנות לקבל ז'אנרים "שכלתניים מדי".

 

קישורים:

מגוון ציורי ארכיטקטורה הולנדיים (מאוסף הגלריה הלאומית בלונדון)

http://www.nationalgallery.org.uk/visiting/floorplans/level-2/room-27

פנטסיות להרכב ויולים מסוף המאה ה-16 מאת Christopher Tye

http://youtu.be/1A3PIaWJBP4?t=3m10s

 

  Back to program